Als coach krijg je via het Kompas van je coachee in tekst-, film- of fotovorm zicht op de uitdagingen die hij/zij wil aangaan. Elke MTC-gebruiker schrijft zijn eigen verhaal, ontwerpt zijn eigen leerproces binnen zijn mogelijkheden en groeipotentieel. De nadruk ligt op groeien, ontwikkelen en leren. Daarom is coaching in dit verhaal belangrijker dan evaluatie. De coachingsrol kan zowel opgenomen worden door inhoudelijk experten, peers als vertrouwenspersonen. Zij motiveren, inspireren en ondersteunen hun coachees bij het realiseren van hun dromen.

 

1. Wat is coaching?
Wat is coachen? Wat is het niet?
Hoe stimuleer je de zin om te leren bij je coachee? Hoe help je hem/haar om dromen te realiseren, grenzen te verleggen?
Hoe kan je ondersteunen bij problemen of hindernissen?
Een antwoord op bovenstaande vragen en veel meer vind je in dit filmfragment.

Het MTC-coachingsluik werd opgebouwd op basis van het GRROW-kader (Jef Clement, 2015). Clement ontwierp het kader om structuur aan te brengen in een coachingsgesprek en heeft tot doel leerprocessen uit te lokken en te ondersteunen. Het kader bestaat uit 5 stappen.

G
oal: waarbij de coach en de coachee het doel, de gewenste situatie gaat exploreren.
Reality: de realiteit, dromen of problemen worden geëxploreerd.
Resources: hulpmiddelen en krachtbronnen (zoals talenten) in kaart worden gebracht.
OPTIONS: verschillende mogelijkheden en opties worden bekeken.
WILL: een plan wordt opgesteld, de coachee krijg zin om tot tot actie over te gaan.

Het kader is geen steriel schema dat stap voor stap afgewerkt moet worden. Het is een kapstok die helpt herinneren welke gebieden belangrijk zijn of welke te weinig worden uitgediept in het gesprek. Experten hanteren vaak de term ‘coachingsdans’.
De focus van het GRROW-kader ligt op niet ontdekte kansen die achter een probleemsituatie schuilgaan meer dan op de oorzaken van een probleem. De coach richt zicht op de krachtbronnen die in de coachee zijn omgeving aanwezig zijn.
Een coachend gesprek laat een spoor achter van ‘er zin in hebben’, ‘het weer zien zitten’, ‘het willen aanpakken’, ‘een nieuw perspectief’.

Wil je meer weten?

 

2. Coachende vaardigheden
Jef Clement (2015) stelt dat een goede coach beschikt over 7 vaardigheden: exploreren, waarderen en bekrachtigen, betrokken confronteren, uitdagen, inspireren, toelaten en ontspannen.
Wat deze vaardigheden precies inhouden en hoe je er concreet mee aan de slag kan, vind je in onderstaande filmfragmenten.

Exploreren

 

Waarderen en bekrachtigen

 

Betrokken confronteren

 

Uitdagen

 

Inspireren

 

Toelaten

 

Ontspannen

 

3. Op 1,2,3 aan de slag als coach  met enkele coachingsvragen
Hieronder vind je coachingsvragen die je op elk moment in het groeipad van je coachee kan inzetten. Ze bieden je o.a. de handvaten om de professionele droom van je coachee te exploreren, hem/haar uit te dagen in de I focus-fase of te inspireren bij het plannen van leeractiviteiten.

 

Deze coachingskaart bevat een overzicht van de coachingsvaardigheden en illustreert deze met één coachingsvraag. Met behulp van de kaart kan je op elk moment op elke plek je rol als coach opnemen. Succes!

 

4. Wanneer plan je coachingsgesprekken?
In overleg met je coachee, opleiding of rekening houdend met afspraken op de werkplek kan je bepalen wanneer je coachingsgesprekken voert. Zo kan je coachingsgesprekken op een vast moment inplannen of het initiatief voor deze gesprekken bij de coachee leggen. Tussendoor kan je ook coachende vragen, feedback geven of reageren op het reflectie- en groeiproces van je coachee in zijn of haar digitale kompas.